Beeld en geluid

Beeld en geluid in de Kruiskerk

In de kruiskerk hebben we de beschikking over veel audiovisuele middelen.

Tijdens de kerkdiensten hebben twee mensen dienst in de regieruimte op de galerij.
Eén zorgt voor het beeld op de beamer en de ander bedient de camera’s en het mengpaneel.

Wilt u tijdens ander bijeenkomsten dan de reguliere kerkdiensten gebruik maken van de voorzieningen voor beeld en geluid, dan kunt u dat aanvragen bij het beamteam: beamteam@kruiskerk-meppel.nl.

Heeft u niets aangevraagd, dan is er dus ook niemand aanwezig en kunt u geen gebruik maken van de faciliteiten. Even vooraf aan de dienst iets regelen is uitgesloten.

Presentaties etc graag ruim van tevoren sturen naar bovengenoemd e-mailadres.

Beamers
Tijdens de diensten zit er altijd iemand achter de laptop om de twee beamers te bedienen die aan beide zijden van het podium in de wand zijn aangebracht.
Wij hebben een programma met daarin de psalmen, liedboek, Ger. kerkboek, Catechismus en Opwekking (tot 630). Plaatjes moeten aangeleverd worden in Powerpoint. Het mooiste is een donkere achtergrond met witte letters.

Voor het beamen van bijzondere diensten/bijeenkomsten (trouwdiensten, zangavonden etc.) verzoeken wij u de teksten aan te leveren in Word en eventueel zelf een achtergrondje mee te sturen.
Wij hebben dus liever niet dat u zelf een Powerpointpresentatie maakt.
Verzoeke ruim op tijd dit aan te vragen.

Kerkdiensten bekijken
In de kerk hangen drie camera’s onder de galerij.
Tijdens de diensten worden opnames gemaakt. Deze zijn te zien via de website van de kerk (Diensten>Meekijken).
In verband met de privacy is een regeling opgesteld.
Deze kunt u hier lezen.

Indien u geen beschikking hebt over een PC, dan kunt u ook via een kastje de diensten bekijken op uw TV. Hiervoor is wel een internetaansluiting nodig.
U kunt contact opnemen met uw diaken indien u zo’n kastje wilt aanvragen.

Ook zijn de beelden te zien bij de organist, in de keuken, in de crèche en in de ontmoetingsruimte (zie verder onder ontmoetingsruimte).

Geluid in de kerk
Het geluid kunnen we verdelen in spraak en zang/muziek.

Spraak
Voor spraak zijn een wangmicrofoon, een clip-microfoon en een handmicrofoon aanwezig. Deze worden ingeschakeld door de koster.
De handmicrofoon hangt tijdens de diensten achter het doopvont.

Zang/Muziek
Daarnaast hebben wij de beschikking over draadloze zangmicrofoons, een draadloze zender voor een instrument een uitgebreid mengpaneel. Een CD kan gedraaid worden via de Laptop of via een CD-speler. Het geluid van al deze lijnen komt alleen over speciale muziekboxen die eerst klaargezet moeten worden.
Zodra er dus gespeeld gaat worden met andere instrumenten dan het orgel, dus ook piano etc., of als iemand of een groep gaat zingen (dus ook kinderen van de basisschool), moeten er microfoons neergezet worden.

Ontmoetingsruimte
De zalen 3 en 4 zijn samen te voegen tot een ruimte waarin ca 100 mensen kunnen zitten.
In de ontmoetingsruimte kan de kerkdienst gevolgd worden op een scherm als de kerk te vol is.

Voor vergaderingen etc is een vaste beamer (aan het plafond) en een laptop beschikbaar.
De spraakmicrofoons uit de kerkzaal kunnen (in overleg met de koster) ook gebruikt worden in deze zalen. Er is een eigen versterker en goede geluidsboxen.
In deze zalen is ook een ringleiding aanwezig.
Om vergadering uit de zalen uit te kunnen zenden via de “kerktelefoon”, zal natuurlijk gebruik moeten worden gemaakt van microfoons.

We hebben veel voorzieningen voor mooie diensten. Laten we er goed gebruik van maken!

Voor vragen en opmerkingen kunt u terecht bij het beamteam.